O programu Ekoškola 

aneb Velké změny začínají od nejmenších

                       

 

Program Ekoškola je mezinárodní vzdělávací program, jehož hlavním cílem je, aby žáci snižovali ekologický dopad školy a svého jednání na životní prostředí a zlepšili prostředí ve škole a jejím okolí.

Mateřská škola Mokrá-Horákov se zapojila do tohoto programu v roce 2015. První titul Ekoškoly získala v roce 2017 a znovu ho úspěšně obhájila v roce 2019. Základem  programu Ekoškola je metodika 7 kroků, která staví na aktivitě dětí a jejich spolupráci s učiteli, rodiči a dalšími členy místní komunity.  Jednotlivé kroky  pomáhají uskutečnit pozitivní změny ve školce a jejím okolí. Program Ekoškola učí rodiče, děti a učitele stát se partnery, společně zlepšovat mateřskou školu a její okolí a tím udělat ze školky příjemnější, demokratičtější a k přírodě bližší místo k životu. Děti se učí samostatně rozhodovat, promýšlet své činy a přebírat zodpovědnost.

Podrobné informace najdete na www.eko-skolky.cz. nebo na  nástěnce Ekoškoly Mš Mokrá ve spojovací chodbě.

 

Program Ekoškola se věnuje 4 základním tématům:

  1. Odpady- V rámci tématu  se děti učí, jak mohou vzniku odpadu především předcházet, jak s ním je možné dále pracovat a využívají ho k tvůrčí činnosti. Ve škole pátrají po tom, jaké druhy odpadu třídí, kde mají koše na jednotlivé druhy odpadu a hodnotí vhodnost jejich umístění. Děti také navrhují co by se v tématu Odpady dalo ve škole zlepšit, plánují třídit více druhů odpadu, označují koše.
  2. Jídlo - V tématu Jídlo se děti seznamují, co to je zodpovědná spotřeba jídla a jaké jsou zásady zdravé výživy. Děti zjišťují původ potravin a učí se, proč jsou potraviny z místních zdrojů šetrnější k životnímu prostředí. Samy pátrají, které potraviny mohou získat z blízkého okolí a které se musejí dovézt z daleka.  Učí se o důležitosti ovoce a zeleniny pro člověka.
  3. Prostředí školy- V rámci tématu děti zkoumají vnitřní i vnější prostředí mateřské školy.  Pátrají z jakých materiálů jsou jejich hračky, nábytek a herní prvky na zahradě. Počítají, kolik mají rostlin, zjišťují, kdo je zalévá. Vyjadřují se k tomu, co se jim líbí nebo co by chtěly ve školce a v jejím okolí změnit, zapojují se do pěstování zeleniny nebo bylinek.
  4. Voda - V tématu Voda děti pochopí význam vody a proč je důležité vodou šetřit. Dozvědí se, odkud se bere voda v kohoutku v jejich škole a kam putuje voda odpadní. Zamýšlejí se nad rozdílem mezi vodou z kohoutku a vodou balenou. Seznamují se s principy šetrného úklidu. Děti ve škole zjišťují, jak velkou mají spotřebu vody, jakou vodu pijí (kohoutkovou nebo balenou). Navrhují, jak vodou ve škole šetřit.

 

Metodika 7 kroků Ekoškoly

Metodika 7 kroků je mezinárodním návodem a postupem, jak se stát Ekoškolou.

1. EKOTÝM

Tým sestaven z dětí, pedagogů, provozních zaměstnanců a rodičů,  který společně vede program Ekoškola a naplňuje podstatu 7 kroků na škole.

2. ANALÝZA

Analýzou zjišťujeme  jaké jsou silné a slabé stránky školy ve vybraných tématech, co máme dobré a co je potřeba zlepšit.  

3. PLÁN ČINNOSTI

Na základě výsledků analýzy plánujeme aktivity a činnosti. Tyto činnosti vedou k posílení a udržení silných stránek a ke zlepšení slabých stránek.

4. SLEDOVÁNÍ A VYHODNOCOVÁNÍ

Pravidelně zjišťujeme a posuzujeme výsledky činností, naplňování úkolů a cílů. Vyhodnocujeme úspěchy i neúspěchy.

5. ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA VE VÝUCE

Škola  seznamuje a rozšiřuje vědomosti, dovednosti a postoje dětí v probíraných tématech v širších souvislostech, tak aby jim děti porozuměly a pochopily.

6. INFORMOVÁNÍ A SPOLUPRÁCE

Tento krok slouží  k tomu, aby všichni věděli, co se  v programu Ekoškola v naší mš děje. Díky spolupráci, informování ostatních a pořádáním zajímavých akcí se do programu může zapojit celá mateřská škola, rodiče i širší veřejnost.

7. EKOKODEX

 Škola vytváří  soubor hodnot a pravidel – Ekokodex. Slouží nám k dosažení ohleduplného chování k lidem, živé i neživé přírodě a životnímu prostředí.